måndag 14 maj 2012

Matlista

Blev varken cykeltur eller slappa i soffan igår...kom på att det var dags att göra ny matlista. Jag har flera gånger provat att skriva vecka för vecka men det har aldrig blivit bra! Oftast orkar jag inte ta tag i matlistan varje söndag och tänker jag gör det imorgon och imorgon blir onsdag, torsdag och ibland blir det ingen lista alls.
För en månad sen bestämde jag mig för att ta tag i detta igen men göra matlista 1 månad istället. Har kört en månad och har precis börjat på den andra. Jag tycker att det har funkat bra än så länge. Vi får väl se hur länge det håller i sig =)
Fördelarna med matlistan är att man slipper fundera varje dag vad man ska äta, det blir billigare då jag storhandlar en gång i veckan och vi äter inte samma mat hela tiden!
När jag gör listan för en hel månad så sprider jag ut maträtterna och vi äter mer varierat. Innan listan fastnade jag lätt i att göra köttfärsås, korvstroganoff och korv m. makaroner.
Så här ser vår matmånad ut ifall ni vill ha lite tips =)

v. 20
Måndag: Bacongryta m. pasta
Tisdag: Nudelwok m. ägg och cremé fraich
Onsdag: Fiskgratäng
Torsdag: Pannkaka m. sylt & grädde
Fredag:
Lördag: Hamburgare
Söndag: Köttfärslimpa m. potatis

V.21
Måndag: Kyckling m. uncle bens
Tisdag: Pyttipanna m. ägg
Onsdag: Skinkgratäng
Torsdag: Våfflor m. sylt & grädde
Fredag: Lax i ugn m. potatis
Lördag: Grilla
Söndag: Köttfärsås m. spagetti

V.22
Måndag: Köttfärspaj
Tisdag: Korvstroganoff m. ris
Onsdag: Räkpaj
Torsdag: Snitzel m potatis
Fredag: Grilla
Lördag:
Söndag: Kassler i ugn

V.23
Måndag: Korv m. makaroner
Tisdag: Heta räkor
Onsdag:
Torsdag: Våfflor glass & sylt
Fredag: Pizza
Lördag: Grilla
Söndag: Flygande Jakob

De dagar då jag inte skrivit något ska vi bort så då slipper jag laga maten =)
Hoppas ni fått lite tips till er matlista!


Kram Johanna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar